piątek, 5 sierpnia 2016

Pełnoziarniste racuchy z jabłkami



Jeśli zadanoby mi pytanie, jakie danie najbardziej kojarzy mi się z dzieciństwem, bez zastanowienia stwierdziłabym, że są to racuchy. Mimo, że  moja mama smażyła ich nieskończoną ilość, te placuszki zawsze szybko znikały z talerza. Jako miłośniczka przygotowywania drożdżowych smakołyków, postanowiłam podjąć próbę zrobienia zdrowszej wersji racuchów z jabłkami. Pochlebna opinia mistrzyni racuchów, czyli mojej mamy, skłoniła mnie do podzielenia się z Wami stworzonym przeze mnie przepisem! Mimo, że racuchy są zrobione w znacznej części z mąki pełnoziarnistej i podczas smażenia nie pływają w oleju, zachowują swój wyjątkowy smak!  


Pełnoziarniste racuchy z jabłkami- przepis na 2 porcje (12 placuszków )



Składniki:
Mąka pszenna pełnoziarnista – 100 g
Mąka tortowa – 40 g
Ksylitol – 30 g
Jabłka – 180 g
Miód – 10 g
Świeże drożdże – 12 g
Mleko – 140 ml
Jajko

+ masło klarowane do smażenia



Przepis:
1.Przygotowujemy rozczyn : w miseczce mieszamy dokładnie 3 łyżki ciepłego mleka, miód oraz rozkruszone drożdże. Dodajemy dwie łyżki mąki i ponownie mieszamy. Miskę przykrywamy ściereczką i odkładamy w ciepłe miejsce na 15 minut.
2. Kiedy rozczyn wyrośnie dodajemy do niego pozostałe składniki, z wyjątkiem jabłek. Mąki powinny być przesiane. Wszystko mieszamy energicznie drewnianą łyżką , przykrywamy miskę ściereczką i odstawiamy na godzinę w ciepłe miejsce.
3. Jabłka kroimy w drobną kosteczkę i łączymy z wyrośniętym ciastem.
4. Rozgrzewamy patelnię teflonową z 1/3  lub 1/2 łyżeczki masła klarowanego, nakładamy po łyżce ciasta i smażymy pod przykryciem z obu stron na rumiany kolor.




Rady:

1. Racuchy należy smażyć na maśle klarowanym. Ten sposób smażenia jest bezpieczny i nadaje placuszkom wyjątkowego aromatu.
2.  Wszystkie produkty powinny być w temperaturze pokojowej.
3. Nie należy smażyć placuszków na dużym ogniu, gdyż ich wierzch może się przypalić, a ciasto w środku wyjdzie surowe.
4. Jeśli jesteś miłośnikiem słodkości, radzę dodać więcej ksylitolu.
5. Do placuszków można dodać kilka kropli ekstraktu z wanilii.
6. Zamiast w kostkę, jabłka można pokroić w plasterki.


Smacznego!


43 komentarze:

  1. Dzisiaj zrobię, a jutro zjem na śniadanie (jestem niecierpliwa, a muszą pracować drożdże). Kocham racuchy, a sto lat nie jadłam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się :D Racja, lepiej zrobić je dziś wieczorem jeśli chcesz mieć szybkie śniadanie :)

      Usuń
  2. Chyba każdemu kojarzą się z dziecństwem! Wyglądają jak mojej babci *^* Już wiem jak robić częściej, bo do babci mam jakieś 300km :')

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tym bardziej polecam je zrobić! :)

      Usuń
  3. Też często robię racuchy z mąki pełnoziarnistej i smażę na maśle klarowanym. Te wyglądają mega apetycznie:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam racuchy, od pewnego czasu staram się żyć zdrowo, więc przepis bardzo chętnie wypróbuję :)

    Pozdrawiam ♥
    http://princessdooomiii.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Dawno nie jadłam racuszków, muszę zrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Superowe! Uwielbiam z cukrem pudrem i owocami :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Zrobiłam sobie screena tego przepisu :) w poniedziałek będzie jak znalazł

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Racuchy na śniadanie na pewno umilą Ci poniedziałek ;) Życzę smacznego!

      Usuń
  8. Ja robiłam racuchy z mąki żytniej :) w planach mam zrobić jeszcze z orkiszu :)uwielbiam racuchy <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dawno nie wykorzystywałam w swoich przepisach mąki żytniej. Dziękuję za przypomnienie! ;)

      Usuń
  9. O racuszki.. moja mama robiła takie drożdzowe... jako dziecko z siostrą napychałyśmy sobie nimi kieszenie i szłyśmy na podwórko bawić się z innymi dziećmi :) Z owocami mama nie robiła ale Twoje racuszki są pierwsza klasa ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świetna przegryzka podczas zabawy ;D Dziękuję! U mnie w domu zawsze była przygotowywana wersja z jabłkami, nawet nie wiem czy kiedykolwiek jadłam wersję bez owoców ;)

      Usuń
    2. Takie doładowanie baterii i zaraz wracało się po dokładkę bo przecież kolegów też trzeba była nakarmić :D

      Moja mama to pewnie powiedziałaby, że wydziwiam z tymi jabłkami w racuchach ;P A takie grube z zsiadłego mleka na sodzie Twoja mama robiła? ;)

      Usuń
  10. prezentują się naprawdę pysznie:D

    OdpowiedzUsuń
  11. Mi racuchy kojarzą się z dzieciństwem, bo często mieliśmy je w przedszkolu i daję słowo, że kiedy poszłam z przyjaciółką odebrać jej brata z tego właśnie przedszkola, to poczułam racuchy! Przepis wypróbuję, bo jestem ich wielką fanką :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może były w tym dniu podawane dzieciom? :) Takie zapachy od razu przypominają człowiekowi dzieciństwo. Cieszę się, że wykorzystasz ten przepis! Smacznego ;)

      Usuń
  12. ale pychotka uwwielbiam racuchy <3

    OdpowiedzUsuń
  13. U mnie również mama robiła hurtowo racuchy. Te które trafiały na talerz od razu znikały :D

    OdpowiedzUsuń
  14. Uwielbiam :D masowo się u mnie takie robi z różnymi kawałkami owoców ;d

    grlfashion.blogspot.com
    Zapraszam;* odwdzięczam się za każdą obserwację ;*

    OdpowiedzUsuń
  15. Racuszki uwielbiam, ale dość dawno nie jadłam :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Ja za nimi nie przepadam. Nasiąknięte tłuszczem strasznie :( wolę cieniutkie naleśniki :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Jak już wiesz, kocham racuchy i Twoją wersję chętnie bym spróbowała, bo nie robiłam takich z drożdżami, więc to byłoby coś nowego i na pewno ciekawego w smaku :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że nie zawiodłabyś się wersją z drożdżami. Polecam spróbować! :)

      Usuń
  18. Pyszności :)
    U mnie zawsze robiło się racuchy bez owoców, ale za to z alkoholem :P żeby nie ciągnęły tak mocno tłuszczu
    Ciekawa jestem Twojej wersji, więc ten przepis ląduje w kolejce moich cheat mealów na najbliższy miesiąc :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O wersji z alkoholem nigdy nie słyszałam! Z takimi placuszkami chyba trzeba było uważać, dawkowaliście porcje? :D

      Usuń
  19. Nigdy nie jadłam takich racuchów na drożdżach - moja mama czasem robiła placki z jabłkami, na sodzie i je uwielbiałam ;) A teraz bardzo często robię placki owsiane z dodatkiem jabłek, ale może w końcu wypróbuję przepis z drożdżami, bo Twoje wyglądają cudownie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! :) Na pewno placuszki z drożdżami smakują inaczej niż te na sodzie, chociaż kuchni mamy nic nie przebije! Jednak zachęcam do wypróbowania przepisu! ;)

      Usuń
  20. Wyglądają przecudownie, postaram się wypróbować :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Nigdy nie słyszałam o tym przepisie, chyba zapiszę :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Wyglądają przepysznie :) Aż mam ochotę zrobić je na śniadanie dla całej rodziny. Przepis mam już zapisany ;)

    OdpowiedzUsuń
  23. mniam! może wspolna obserwacja? zaczij:)
    zapraszam do siebie na notkę z najważniejszego dla mnie dnia, jeśli się spodoba zostań na dłużej:)
    blog!

    OdpowiedzUsuń
  24. Apetycznie wyglądają, ja na szczęście już mam wypróbowaną bezglutenową wersję racuchów :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Mniam zjadłabym takie racuchy ;)

    OdpowiedzUsuń
  26. Jadłyśmy różnego rodzaju placki w dzieciństwie ale nigdy nie racuchy, tzn. nigdy ani babcia ani mama nie dodawały drożdży ;) Ciekawe jak smakują :D

    OdpowiedzUsuń
  27. Ada, te racuchy to mistrzostwo świata. Jedynie, co zmodyfikowałam, to dałam suche drożdże (takie miałam w domu), wszystko inne bez zmian. Zjadłam dwa (wyszło mi 8), a resztę pochłonęła rodzinka, która była zachwycona. Świetne!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aj nawet nie wiesz jak się cieszę! :D Przepis to jedno, a wykonanie to drugie. Widać, że dobra z Ciebie kucharka ^^ Ja pewnie dodając suche drożdże bym coś zamieszała w przepisie i skończyłoby się to racuchową porażką ;>

      Usuń