środa, 28 czerwca 2017

Najważniejsze ćwiczenie, które można robić zawsze i wszędzie


Najważniejsze ćwiczenie o którym zapominamy? Ćwiczenie kształtujące naszą samodyscyplinę i wpływające na nasze zdrowie? Nie nazwałabym nawet tego ćwiczeniem a naszym obowiązkiem. O czym mówię? O niczym innym jak o prawidłowym siedzeniu. Wiele osób pomyślało pewnie teraz ,,eee banał”. Tak samo myślałam i ja dopóki nie zdałam sobie sprawy jak trudno jest przez cały czas trzymać prawidłową postawę w pozycji siedzącej. Postanowiłam więc nieco zagłębić się w temat.

Chcę zaznaczyć, że nie jestem fizjoterapeutą. Tym wpisem staram się zwrócić uwagę na rzeczy pozornie błahe.  Chyba każdy z nas będąc dzieckiem chociaż raz usłyszał słowa ,,nie garb się”. Warto je sobie przypomnieć i zrozumieć dlaczego powinniśmy się do nich dostosować. Zdaję sobie sprawę z faktu, że poleca się teraz siedzenie w oparciu pod kątem 135 stopni, ale wyobrażacie sobie pisanie notatek prawie leżąc? Skupmy się więc na typowej pozycji siedzącej.



Jak powinienem siedzieć?

- oczywiście pierwsze co robię to prostuję się – naturalnie, nie pogłębiam lordozy
- nie wychylam głowy jak żółw ;) staram się trzymać brodę równolegle do podłoża
- ramiona trzymam luźno, nie pochylam ich do przodu
- upewniam się czy nie przenoszę ciężaru na bok
- stopy powinny przylegać do podłoża
- kolana powinny tworzyć z podłogą kąt ok. 100 stopni (ważne by kąt nie był mniejszy niż 90 stopni)
- stawy biodrowe powinny znajdować się powyżej stawów kolanowych


Taka dodatkowa rada – jeśli chcemy zachowywać prawidłową postawę podczas siedzenia, warto zapisać w widocznym miejscu o danym obowiązku, lub też ustawić sobie alarm jeśli nasz tryb życia wymaga długiego przebywania w pozycji siedzącej.



Co daje nam ,,prawidłowe siedzenie”?


- zapobiega bólom pleców, szyi, czy nawet bioder i kolan
- zapewnia prawidłowe ułożenie kości i stawów, dzięki czemu  zapobiega nadmiernemu obciążeniu mięśni
- chroni przed zapaleniem stawów, uszkodzeniami kręgosłupa, deformacją kręgosłupa
- poprawia nasz oddech, a co za tym idzie – poprawia skuteczność pracy naszego układu nerwowego
- pomaga zwiększyć naszą odporność na stres
- kształci naszą samodyscyplinę (poprzez przypominanie sobie o zachowywaniu prawidłowej postawy)
- poprawia pamięć i koncentrację


To według mnie najważniejsze zalety jakie zawdzięczamy ,,prawidłowemu siedzeniu”.  Wiem, że nie wyczerpałam tematu, ale mam nadzieję, że ten wpis w jakimś stopniu Wam pomoże. Jeśli musicie prowadzić siedzący tryb życia, polecam robić krótkie przerwy od siedzenia – wstać, rozciągnąć się. Życzę Wszystkim zdrówka :)

Źródła
 

21 komentarzy:

  1. Ja od razu przyznaję, że gdy siedzę przy kompie, to rzadko można nazwać to "prawidłowym siedzeniem".
    Muszę wreszcie o to zadbać, by później nie narzekać na bóle kręgosłupa:/

    OdpowiedzUsuń
  2. To ja swojego sposobu siedzenia nie mogę nazwać prawidłowym :D Jak tylko mogę, to nogi trzymam na krześle albo siedzę po turecku. Chyba muszę siedzieć bardziej świadomie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tego co wiem, siedzenie po turecku jest pozycją prawidłową, tylko nie jestem pewna czy tyczy się to także siedzenia po turecku na krześle ;)

      Usuń
  3. Bardzo ważne jest prawidłowe siedzenie, ale mało osób właściwie siedzi - nawet ja w tej chwili ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jakie ważne a jak często o tym zapominamy szkodząc sobie..... dobrze, że o tym piszesz :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Oj mi by się takie ćwiczenia przydały..

    OdpowiedzUsuń
  6. I'm following you now. Visiting you back! Thanks for your for your time. Waiting for more content in the page. Greetings!
    https://chicporadnik.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Jej, a ja się tak strasznie garbię, że ramiona mam na linii biustu, teraz jak jest lato to widzę ;(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze można nad tym pracować ;)

      Usuń
  8. Takie prawidłowe siedzenie powinno kształtować nas europejczyków jako tych z najlepszą sylwetką a niestety tak nie jest ;) Azjaci częściej mają problemy z prawidłowym ustawieniem kończyn dolnych (siedzenie w siadzie skrzyżnym na tatami w Japonii czy ondolu w Korei- choć to drugie niesie ze sobą jeszcze inne konsekwencje), ale kręgosłup mają z reguły w dobrej postawie w przeciwieństwie do europejczyków. Zdecydowanie zbyt małą uwagę poświęcamy prawidłowej postawie i same dźwigamy tego negatywne skutki z dzieciństwa, których już w dorosłym wieku nie można naprawić mimo szeregu zajęć rehabilitacyjnych.
    Dobry wpis. Przydałby się jeszcze artykuł a o prawidłowym skłonie (schylaniu), wyproście (podnoszeniu) i o ergonomicznym podejściu do czynności dnia codziennego :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyli siad skrzyżny nie jest do końca prawidłowy? Czytałam, właśnie że dla kręgosłupa nie jest szkodliwy. Nawet nie pomyślałam aby poszukać informacji o jego wpływie na kończyny dolne!
      Dziękuję! Muszę zabrać się za dobrą literaturę do tego typu wpisów, żeby mieć w stu procentach pewność, że piszę prawdę :)

      Usuń
    2. Pandki kochane! Jako mgr fizjoterapii może poczynicie wpisy na ten temat, co? :D Oczywiście, Aduś, jak będą się kolejne wpisy ukazywać z tej serii, to wiedz, że to konkretna kopalnia wiedzy!

      Muszę nad tym popracować, bo coraz częściej dokucza mi odcinek piersiowy kręgosłupa :( Wiem, że lecą mi ramiona do przodu, staram się ściągać łopatki, ale zapominam o tym. A muszę pamiętać, bo całe 2 miesiące spędzę, siedząc 5 dni w tygodniu w pracy - przez 8 godzin ciurkiem... :<

      Usuń
    3. Pandki pewnie mają tę wiedzą w małym palcu ;D
      Najlepiej właśnie mieć gdzieś to sobie zapisane, by proste siedzenie weszło w nawyk ;)

      Usuń
    4. Siad skrzyżny jest ok gdy nie ma się problemu z ustawieniem kończyn dolnych ale okazjonalnie a nie gdy jest to pozycja powielana permanentnie. Ale jest też wskazany przy kolanach koślawych a zakazany przy szpotawych, więc ma swoje plusy i minusy :) Jeśli chcesz kiedyś możemy Ci podesłać jakieś artykuły na tematy wymienione wyżej :)
      Na naszym blogu takie wpisy to średni pomysł, musiałby powstać nowy a to już dla nas za dużo :P Jednak bardzo wspieramy tego typu artykuły na innych blogach ;) Olu w internecie jest sporo prostych ćwiczeń na antykifotycznych np. te https://www.youtube.com/watch?v=DpG3bZrMAWM same z nich korzystamy bo ich plusem jest możliwość wykonywaniu wielu z nich w każdych warunkach ;)
      No i jeszcze klasyka w fizjoterapii czyli McKenzie https://www.youtube.com/watch?v=AuWN_KT9Fr4

      Usuń
    5. Jeśli będę przygotowywać wpis z tej tematyki to bardzo możliwe, że do Was się odezwę :) Dziękuję ;)

      Usuń
    6. Część tego typu ćwiczeń wykonuję, tylko pewnie niezbyt regularnie (ze 3 razy w tygodniu osobno lub oprócz tego dołączam do rozciągania potreningowego). Chciałam też wzmocnić te mięśnie, budując je treningiem siłowym (różne odmachy z hantlami typu "Reverse fly", przyciąganie drążka do karku, itp.), ale nie wiem, czy to właściwa droga. Dzięki wielkie :*

      Usuń
  9. Ja często zapominam o prawidłowym siedzeniu, ale gdy mi się przypomni to szybko staram zmienić pozycję na prawidłową ;)
    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja niestety nie lubię siedzieć prosto. Jest mi wtedy strasznie nie wygodnie i wiem, że mój kręgosłup na tym cierpi :c

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Także z początku było mi niewygodnie, kwestia przyzwyczajenia ;)

      Usuń
  11. Było ciężko, ale przyzwyczaiłam się do prawidłowego siedzenia. Robię tak od dawna, często siadam też na piłce. Plecki nie bolą, a i sylwetka lepiej się prezentuje :D

    OdpowiedzUsuń